nesladkar lepeni kravy z kalendare do leporela

V dětech je nutné pěstovat lásku k umění a tvorbě, nejlépe dobrou motivací

Matka a dcera společně kreslí a vybarvují nesladkářDítě se s uměním, výtvarnou tvorbou a vyjadřováním pomocí kresby setkává již v útlém dětství. První pokusy o vyjádření se, přichází v podobě otisků na okna a nábytek. Dítě je nadšené a začíná si uvědomovat, že zanechalo trvalou stopu. Stejně jako se vyvíjí řeč, tak se vyvíjí i grafomotorika. Pokud dochází k plynulému vývoji dítěte, získává i schopnosti tvorby adekvátně k věku. 

Některé děti kreslení a výtvarné práce baví více, jiné potřebují trochu motivovat. Také se může stát, že ztratí o tvorbu zájem v průběhu předškolního věku, ačkoli předtím nebylo dne, kdy by se netvořilo. Děti jsou přelétavé, vztahovačné, neunesou kritiku a neví, jak se vyrovnat s prohrou. Od toho jsou tu především rodiče a učitelé ve školce, aby jim na této cestě pomohli.

 

Výtvarná tvorba formuje osobnost

obrázek sluníčka nakreslený dítětemVýtvarná tvorba je velmi důležitá. Potomek se tak jejím prostřednictvím seznamuje s okolím, rozvíjí kreativitu a fantazii, připravuje se na další cíle (psaní a čtení) a lépe se začleňuje do okolí. Kreslení také pomáhá dítěti se vyjádřit. Někdy nemá tolik slovní zásoby, aby přesně řeklo, co má na srdci. Ale naopak dokáže svým výkresem obdarovat toho, koho má rád. 

Zpočátku se na papírech objevují čáranice a neurčité vybarvené plochy a kruhy. To jsou první pokusy. Dítě je nutné povzbuzovat a motivovat v další činnosti. Pak totiž svou dovednost rozvíjí a začne kreslit ovály a později určité věci. Ty, které jsou mu blízké. Sousedův pes, maminka, kytka na stole či mladší sestřička s panenkou v ruce. Důležité je zmínit, že malý človíček kreslí jen to, co považuje za důležité. Často jde tedy o velmi zjednodušenou karikaturu a obrys. Detaily doplní až později.

 

Chuť kreslit lze navodit pomocí hry

Především malé děti předškolního věku je nutné skutečně velmi motivovat. Hlavně je k ničemu nenutit. Kresba a malba jsou spontánním vyjádřením. Měly by vycházet z vlastního nápadu. Proto je třeba dítěti poskytnout volný přístup k papíru a výtvarným prostředkům. Malé děťátko jde většinou tvořit z vlastního popudu. Můžete mu to nabídnout, přivést ho k tomu pomocí hry, pohádky či říkanky. Možností je spoustu. Ale určitě nelpět na přesných pravidlech, postupech a neporovnávat s jinými. Psychologové radí, najít ve výtvoru  něco hezkého a to pochválit. Třeba jednou oceníte krásně vybarvenou kytičku a jindy smějícího se zajíčka. Vhodné je výkresy schovávat. To velmi pozvedne dětské sebevědomí. 

Vybarvování krávy z kalendáře a její příprava na nalepení do leporela na farmu - adventní Nesladkář farmaMotivované dítě tedy rádo kreslí, rozvíjí se, je interaktivní k okolí a celkově se zlepšuje. Společná práce zlepšuje vztahy s blízkými a pedagogem a chlapec či dívka si tvoří vlastní osobnost. Výtvarný projev se totiž odráží i na zevnějšku. Dítě, které rádo tvoří má i lépe vyplněn svůj volný čas. Místo koukání na televizi třeba maluje louku nebo s maminkou denně usedá k delšímu projektu. Výraz a schopnost vyjádřit se, jsou u motivovaného malého človíčka mnohonásobně lepší než u toho, kdo za celý týden nenakreslí ani srdíčko.

 

Pravidelně kreslit a vybarvovat můžete i s pomocí Nesladkáře – po celý rok s Odpočítávadlem LES, během adventu s adventním kalendářem FARMA či BETLÉM. Další možnosti k tvorbě najdete v Lesních omalovánkách (ke stažení zdarma) nebo ve Vánočním pracovním sešitě (zdarma k 2 objednaným Nesladkářům).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *