kolik cukru je v hrsti borůvek nesladkář chcipomelo zdravotní poradenství

Jak cukr poškozuje vaše zuby?

Během léta se zvyšuje konzumace různých alkoholických i nealkoholických nápojů, které jsou plné cukru. Ten ovlivňuje kvalitu našich zubů. Věděli jste, že 92 % lidí ve věku 20 až 64 let mělo za svůj život minimálně jeden kaz? Vědecké výzkumy ukazují, že zubní kazy více postihují osoby, které žijí v rozvinutých zemích a mají vyšší příjmy. Jaký podíl má cukr na vzniku zubních kazů a proč bychom se měli zabývat tím, co jíme? Pojďme si vše popořádku vysvětlit!

 

Příčiny vzniku zubních kazů

 

oslazené a cukrem olepené rtyFaktorů, které se podílejí na vzniku zubních kazů, je více. Jedná se ale především o nedůkladnou, či dokonce žádnou ústní hygienu, špatné stravovací návyky a absenci pravidelných zubních prohlídek. Pokud pijeme slazené nápoje nebo si pochutnáváme na dortících, lízátkách či karamelkách a nedodržujeme základní pravidla zubní prevence, zaděláváme si na velký problém. Pro vznik zubního kazu je klíčová přítomnost zubního plaku. V plaku se nacházejí bakterie, které mají rády vámi konzumovaný cukr a rozkládají ho na kyselinu mléčnou. Přítomnost kyselin v ústní dutině způsobuje tzv. demineralizaci skloviny (odvápnění), a tím klesá její tvrdost a kaz se šíří dál.

 

 

kolik cukru je v jednom banánu nesladkář chcipomelo zdravotní poradenství

Existuje několik fází onemocnění. Nejrozšířenější jsou kazy povrchové, které mohou díky pečlivé hygieně zmizet bez pomoci lékaře. Poté se kaz šíří hlouběji zubem a je nutné ho vyvrtat a vyplnit zubní plombou. Pokud se zanedbá léčba kazu, dochází k bolestivému napadení zubních nervů a pak bývá jednou z možností zub zcela odstranit.

 

Je nutné si uvědomit, že zubní kaz je infekční onemocnění, které se šíří kontaktem s jinou ústní dutinou. Pozor dávejte zejména u malých dětí, protože jim můžete předat své bakterie (například olíznutím lžičky nebo dudlíku). Vhodné je dodržovat zásady skladování zubních kartáčků: nem

ěly by se dotýkat jiných kartáčků, neměly by být v blízkosti toalety a pokud máte chránič kartáčku, nejprve nechte kartáček zcela vyschnout, aby se ve vlhkém prostředí nemnožily bakterie (které si pak vkládáte do úst).

 

Jak mít zdravý a krásný úsměv?

 

Je pozoruhodné, že zubní kazy měli i naši předci. Podle archeologických nálezů vyšlo najevo, že již v období neolitické revoluce lidé trpěli tímto onemocněním. Největším nepřítelem tedy nejsou sladkosti, ale cukr obecně. V pravěku se hojně vyskytoval například v bramborách či rýži. My máme v dnešní době informační výhodu, proto je ideální dodržovat tyto zásady, které slouží jako výborná prevence.

 

  • dítě a máma si vzájemně čistí zubyČistěte si pečlivě zuby alespoň dvakrát denně, ideálně po každém jídle.
  • Když po ruce nemáte kartáček, vypláchněte si ústa vodou a použijte žvýkačkou bez cukru. Ta totiž podporuje žádoucí tvorbu slin.
  • Nezapomeňte na mezizubní prostory, které byste si měli čistit mezizubním kartáčkem. Pokud jste ho nikdy nepoužívali, kupte si startovací sadu a vyzkoušejte ho. Každý mezizubní prostor je jiný, proto můžete nakonec používat více velikostí. Správně velký kartáček je ten největší, který se vám do daného prostoru vejde. Pokud se tam žádný nevejde, použijte zubní nit.
  • Choďte na pravidelné zubní prohlídky (pojišťovna vám proplácí 2 návštěvy ročně).
  • Po pití sladkých, kyselých nebo alkoholických nápojů vypláchněte ústa čistou vodou. Voda totiž neutralizuje pH v ústech.
  • U malých dětí používejte dětské pasty, protože pasty pro dospělé obsahují vyšší množství fluoru, než je pro děti vhodné. (Pokud vás zajímá, co taková dětská zubní pasta obsahuje, koukněte se na vysvětlení složení zubní pasty Elmex kids.)
  • Dětem buďte u čištění vzorem. Čistěte si zuby společně nebo i vzájemně. Když si dítě dneska nechce čistit zuby, nenuťte ho. Ukažte mu ale, že vy si je vyčistíte. Nejdůležitější pro ně je získat návyk každodenního čištění.

 

bonbony v nesladkáři nenajdete, jedná se o nesladký adventní kalendář a celoroční odpočítávadlo bez sladkostíDalším krokem, co můžete udělat je omezit sladké. Rozumím, že je to těžký úkol, pokud sladké milujete. Je fajn ale začít alespoň malými krůčky. Ten první může být použití adventního kalendáře bez sladkostí (např. Nesladkáře) místo klasického advenťáku s čokoládou.

Pokud vás problematika cukru zajímá, můžete si přečíst článek Co se děje v těle po snězení cukru, Vánoční nedieta nebo Omezení sladkého nejen u dětí.

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.