Zobrazuji 16 výsledků

Montessori říká: „Pomoz mi, abych to dokázal sám.“

Každé dítě je jedinečné a má individuální potřeby. Že je dobré následovat jednotlivá vývojová stádia dítěte a pomáhat mu na jeho životní cestě, zjistila Maria Montessori již na konci 19. století. Systém, který si získal své příznivce i přes nepřízeň historických událostí první poloviny 20. století, je nyní rozšířený po celém světě a učí dospělé, že nejvíce se naučíme vzájemnou spoluprací.

 

Jak vznikl Montessori systém?

maria montessoriTéměř každý národ má svého symbolického pedagoga. V Čechách je to Jan Amos Komenský a v Itálii Maria Montessori. Žena, která prolomila silné genderové stereotypy 19. století a stala se první vystudovanou lékařkou v Itálii, vytvořila něco, co pomáhá dětem napříč celým světem. 

 

V rámci své praxe se dostala k vývojově postiženým dětem a podílela se na jejich výuce. Začala experimentovat a ve výuce uplatnila vědecké postupy. Zjistila, že dětem vyhovuje způsob výuky zaměřený na všechny lidské smysly a především na individuální potřeby dítěte.

 

Zlomovým okamžikem byl rok 1907, kdy Maria Montessori založila Dům dětí pro předškolní děti z chudých rodin. Ukázalo se, že tyto děti nejsou hloupé ani postižené, ale pouze se jim nedostává kvalitní výchovy a pozornosti. Rodiče těchto dětí sami neměli vzdělání a museli neustále pracovat, aby uživili rodinu. Když Montessori své metody uplatnila na těchto dětech, přišly nevídaně dobré výsledky. Opustila lékařskou dráhu a začala se aktivně věnovat dalšímu výzkumu dětské mysli a následným pedagogickým postupům.

 

 

Dívejte se na svět dětskýma očima

dítě poznává světDěti mají na začátku své životní cesty celkem složitý úkol. Uchopit realitu. To bývá leckdy velmi složité, a proto se děti často uchylují do fantazijních světů. Proč dětem jejich snažení neusnadnit tím, že se na svět budeme snažit dívat jejich očima? Vcítit se do dětské mysli je náročné, ale když se to povede, je to prospěšné pro obě strany. A právě tento aspekt je jedním z hlavních dílků skládačky Montessori pedagogiky.

 

Ve výuce se klade velký důraz na prostředí a kvalitní pomůcky, které jsou přizpůsobeny věku dítěte. Ve školce se často objevují reálné předměty ze života s kterými si děti ‚‚hrají‘‘. Pedagogové se dětem snaží na hračkách ukázat, jak to chodí v dospěláckém světě.

 

Je velmi důležité, aby dítě bavilo to, co právě dělá. Může si vybrat mezi několika aktivitami, ale když už si nějakou vybere, mělo by ji věnovat aktivní pozornost, aby si uvědomilo, že možnost volby sice má, ale když už zvolí, musí vytrvat. 

 

 

10 principů Montessori pedagogiky

  • svobodná volba
  • zodpovědnost
  • soustředění v tichu a míru
  • spolupráce se staršími
  • řád 
  • pohyb
  • pozorování
  • respektování vývojových potřeb
  • radost z poznání
  • propojování poznatků

 

Když je dítě starší…

Montessori systém nabízí vzdělání napříč celou škálou vzdělávacího procesu od jesliček po střední školu. V České republice jsou nejrozšířenější školky, ale v zahraničí existují dokonce i Montessori vysoké školy. 

 

starší děti jásají u počítačeA jak to probíhá, když dítě nastoupí do školy? Hlavní roli hraje stále dítě, prostředí a pomůcky. To vše je ale zabaleno větší mírou zodpovědnosti, protože má dítě volnou ruku a je pouze mírně vedeno pedagogem (jakýmsi mentorem). Cílem výuky je, aby dítě samo chtělo poznávat svět a jeho principy. Aby se ptalo proč a jak, a aby pro něj bylo učení zábavou i poučením. Největším úspěchem je, když  dítě pochopí, že chybovat je lidské a prospěšné, protože nás to posouvá neustále kupředu.

 

Rozdílů mezi klasickým vzdělávacím systém a Montessori je celá řada, ale do společenské diskuse se dostává zejména otázka známkování. Podle principů Montessori pedagogiky se děti hodnotí ústně, protože známky vyvolávají pocit soutěživosti a to podle nich není žádoucí. Špatná známka může dítě vystrašit. Dobrá známka ho motivuje, ale špatným stylem, protože dítě touží po uznání nikoli po poznání. 

 

Ano, nebo ne?

Alternativní výuka není pro každého. Ze všech stran, a to zejména tady v Česku slýcháme názory, že je pouze pro vyšší třídu a pro lidi, kteří chtějí mít něco speciálního. Ano v České republice jsou tyto školky a školy většinou soukromé a drahé. A ano je to něco jiného, ale je nutné si uvědomit, jaké máme v životě hodnoty a co chceme dítěti předat. Je nutné zvážit opravdu hodně faktorů. Dám své dítě jenom do školky, nebo i do školy? A když ho dám do klasické státní školy, nepřijde předchozí snaha vniveč? Tyto otázky už musí zvážit každý sám, ale mít možnost volby je neoddiskutovatelně skvělé.

 

Rozvíjení fantazie a představivosti s nesladkářem

Jak podnítit dětskou fantazii?

 

Když někdo vysloví slovo fantazie, většina lidí se vrátí do svého bezstarostného dětství. Vzpomínáme na nekonečné toulky vesmírem, dobrodružné plavby po moři, anebo přeplněné koncertní sály, přičemž jsme tou nejznámější hvězdou byli my. Proč nás tento nádherný, kreativní dar v průběhu přibývajících let opouští? A je tomu skutečně tak?

 

Co je to fantazie?

 

dítě si čte knihuFantazie je část lidského vnímání, která nám umožňuje vytvářet nové a unikátní myšlenky. Jedná se o představy, které jsou rozšířeny o vymyšlené prvky. Fantazie vychází z lidského poznání, zkušeností a zejména podnětů, kterým se nám denně dostává. Řada odborníků se shoduje, že vrchol dětské fantazie přichází s předškolním věkem, ale spíše záleží na konkrétním jedinci a jeho životní zkušenosti a filozofii. Zatímco dítě fantazii využívá k tomu, aby se vyrovnalo s realitou, dospělý člověk ji může využívat jak v pracovním, tak v osobním životě. Je přeci známo, že kreativní lidé s pestrou fantazií bývají mnohem úspěšnější než ti, kteří jen bezbarvě proplouvají životem. Záleží tedy na úhlu pohledu, protože fantazie nás nikdy neopustí. My ji pouze s narůstajícím věkem tlumíme, abychom se vešli do společenských norem.

 

Neomezujte své dítě, hranice neexistují!

 

Spousta dospělých má tendenci děti opravovat a poukazovat na jejich chyby. Ale zamysleli jste se někdy nad tím, že se je snažíte naučit pravidlům, které v dětském pojetí nepůsobí výchovně, ale spíše omezují jejich kreativitu a sebevědomý vývoj? Tráva může být růžová, banán může být telefonem a neviditelný kamarád Karel existuje – obrazy, které jsou pro vaše dítě momentální skutečností. Proč ho tedy upozorňovat na to, že vy máte jiný názor a pohled na věc? Pokud tedy dítě neohrožuje své zdraví a bezpečnost, nechte ho plout na vlnách fantazie a snažte se ji naopak ještě více podpořit.

 

Pohádky jsou základ

 

fantazie pomocí Nesladkáře - dítě létá na nebiJe dokázáno, že děti, kterým je čteno, mají výborné vyjadřovací dovednosti, lepší emoční inteligenci a schopnost efektivně řešit složité situace. Čím je to způsobeno? Pohádky jsou jedním z hlavních podnětů v životě dítěte. Ukazují mu nové možnosti, pochopí díky nim koncept dobra a zla, pozná různé typy lidí a jejich vlastnosti, a hlavně se může na pohádkách podílet. Dávejte svému dítěti při čtení kontrolní a doplňující otázky. Nechte ho uvažovat nad tím, co by se stalo kdyby… Použijte vlastní kreativitu a vytvořte si k pohádce kostýmy nebo loutky a zdramatizujte ji.

 

5 tipů, jak podpořit dětskou fantazii

 

Děti potřebují opravdu velký prostor pro vyjádření. Poskytněte jim ho. Ideální je například balící papír, který rozprostřete po celé podlaze a váš Picasso se může hluboce vyjádřit. Hraní rolí už jsem zmínila, ale proč se omezovat pouze na knižní příběhy? Vytvořte si spolu s dítětem bunkr, který bude mít ty nejmodernější funkce a vybavení a zahrajte si na tajné agenty. Na rozšíření slovní zásoby jsou skvělé písničky, rýmy a říkanky. Zkuste společně nějaké vymyslet. Nemusí ani dávat smysl, ale už jen ten pocit, že dítě vymyslelo vlastní píseň je k nezaplacení. Vytvořte si doprovod z kuchyňského náčiní a výsledek pak odkoncertujte zbytku rodiny či známým. Trénujte mozek dítěte a ptejte se ho, jak mu chutná jídlo, diskutujte o tom, čemu se nějaký pokrm podobá a jakou chuť by změnilo. Jsou to velice abstraktní představy, které navíc dítě naučí lepšímu vyjadřování.

 

Objevte v sobě špetku dítěte

 

žena popustila uzdu své fantazie, stala se trochu dítětem a fouká bubliny z bublifukuA nakonec vám poradím začít u sebe, protože fantazie opravdu nekončí s nástupem do školy. Je v každém z nás. Unikáme do ní ve snech či slabších chvilkách a je jen na vás, jak ji využijete ve svůj prospěch. Přečtěte si krásná a inspirativní slova od amerického spisovatele Roberta Fulghuma a uvolněte uzdu své fantazii!

 

„Věřím, že fantazie je silnější než vědění. Že mýty mají větší moc než historie. Že sny jsou mocnější než skutečnost. Že naděje vždy zvítězí nad zkušeností. Že smích je jediným lékem na zármutek. A věřím, že láska je silnější než smrt.“

z knihy Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce

 

Dětskou fantazii i čtení můžete rozvíjet pomocí Nesladkáře. Koukněte se, jaké máme v nabídce.

 

 

 

kolik cukru je v hrsti borůvek nesladkář chcipomelo zdravotní poradenství

Jak cukr poškozuje vaše zuby?

Během léta se zvyšuje konzumace různých alkoholických i nealkoholických nápojů, které jsou plné cukru. Ten ovlivňuje kvalitu našich zubů. Věděli jste, že 92 % lidí ve věku 20 až 64 let mělo za svůj život minimálně jeden kaz? Vědecké výzkumy ukazují, že zubní kazy více postihují osoby, které žijí v rozvinutých zemích a mají vyšší příjmy. Jaký podíl má cukr na vzniku zubních kazů a proč bychom se měli zabývat tím, co jíme? Pojďme si vše popořádku vysvětlit!

 

Příčiny vzniku zubních kazů

 

oslazené a cukrem olepené rtyFaktorů, které se podílejí na vzniku zubních kazů, je více. Jedná se ale především o nedůkladnou, či dokonce žádnou ústní hygienu, špatné stravovací návyky a absenci pravidelných zubních prohlídek. Pokud pijeme slazené nápoje nebo si pochutnáváme na dortících, lízátkách či karamelkách a nedodržujeme základní pravidla zubní prevence, zaděláváme si na velký problém. Pro vznik zubního kazu je klíčová přítomnost zubního plaku. V plaku se nacházejí bakterie, které mají rády vámi konzumovaný cukr a rozkládají ho na kyselinu mléčnou. Přítomnost kyselin v ústní dutině způsobuje tzv. demineralizaci skloviny (odvápnění), a tím klesá její tvrdost a kaz se šíří dál.

 

 

kolik cukru je v jednom banánu nesladkář chcipomelo zdravotní poradenství

Existuje několik fází onemocnění. Nejrozšířenější jsou kazy povrchové, které mohou díky pečlivé hygieně zmizet bez pomoci lékaře. Poté se kaz šíří hlouběji zubem a je nutné ho vyvrtat a vyplnit zubní plombou. Pokud se zanedbá léčba kazu, dochází k bolestivému napadení zubních nervů a pak bývá jednou z možností zub zcela odstranit.

 

Je nutné si uvědomit, že zubní kaz je infekční onemocnění, které se šíří kontaktem s jinou ústní dutinou. Pozor dávejte zejména u malých dětí, protože jim můžete předat své bakterie (například olíznutím lžičky nebo dudlíku). Vhodné je dodržovat zásady skladování zubních kartáčků: nem

ěly by se dotýkat jiných kartáčků, neměly by být v blízkosti toalety a pokud máte chránič kartáčku, nejprve nechte kartáček zcela vyschnout, aby se ve vlhkém prostředí nemnožily bakterie (které si pak vkládáte do úst).

 

Jak mít zdravý a krásný úsměv?

 

Je pozoruhodné, že zubní kazy měli i naši předci. Podle archeologických nálezů vyšlo najevo, že již v období neolitické revoluce lidé trpěli tímto onemocněním. Největším nepřítelem tedy nejsou sladkosti, ale cukr obecně. V pravěku se hojně vyskytoval například v bramborách či rýži. My máme v dnešní době informační výhodu, proto je ideální dodržovat tyto zásady, které slouží jako výborná prevence.

 

  • dítě a máma si vzájemně čistí zubyČistěte si pečlivě zuby alespoň dvakrát denně, ideálně po každém jídle.
  • Když po ruce nemáte kartáček, vypláchněte si ústa vodou a použijte žvýkačkou bez cukru. Ta totiž podporuje žádoucí tvorbu slin.
  • Nezapomeňte na mezizubní prostory, které byste si měli čistit mezizubním kartáčkem. Pokud jste ho nikdy nepoužívali, kupte si startovací sadu a vyzkoušejte ho. Každý mezizubní prostor je jiný, proto můžete nakonec používat více velikostí. Správně velký kartáček je ten největší, který se vám do daného prostoru vejde. Pokud se tam žádný nevejde, použijte zubní nit.
  • Choďte na pravidelné zubní prohlídky (pojišťovna vám proplácí 2 návštěvy ročně).
  • Po pití sladkých, kyselých nebo alkoholických nápojů vypláchněte ústa čistou vodou. Voda totiž neutralizuje pH v ústech.
  • U malých dětí používejte dětské pasty, protože pasty pro dospělé obsahují vyšší množství fluoru, než je pro děti vhodné. (Pokud vás zajímá, co taková dětská zubní pasta obsahuje, koukněte se na vysvětlení složení zubní pasty Elmex kids.)
  • Dětem buďte u čištění vzorem. Čistěte si zuby společně nebo i vzájemně. Když si dítě dneska nechce čistit zuby, nenuťte ho. Ukažte mu ale, že vy si je vyčistíte. Nejdůležitější pro ně je získat návyk každodenního čištění.

 

bonbony v nesladkáři nenajdete, jedná se o nesladký adventní kalendář a celoroční odpočítávadlo bez sladkostíDalším krokem, co můžete udělat je omezit sladké. Rozumím, že je to těžký úkol, pokud sladké milujete. Je fajn ale začít alespoň malými krůčky. Ten první může být použití adventního kalendáře bez sladkostí (např. Nesladkáře) místo klasického advenťáku s čokoládou.

Pokud vás problematika cukru zajímá, můžete si přečíst článek Co se děje v těle po snězení cukru, Vánoční nedieta nebo Omezení sladkého nejen u dětí.

 

 

holčička maže housku máslem

Zdravá výživa u dětí

V dnešním světě informací je těžké se orientovat a najít tu správnou, vyváženou cestu. Komplikované je to pro dospělého člověka, ale co teprve pro malé dítě? Ovlivňují ho každodenní střety s reklamami zaměřenými na nejhlubší dětské touhy, které rozhodně nemyslí na zdraví vašich dětí (ačkoli je tato kouzelná formulka často součástí marketingových strategií). Proto je důležité se o zdravé výživě bavit již od útlého věku a začít nejdříve u sebe, protože rodič je pro dítě největším životním vzorem.

 

Kolik živin potřebuje moje tělo?

 

zelenina je lepší než cukrAsi každý člověk má nějakou představu o zdravém životním stylu. Pravidelně jíst, stravovat se kvalitními surovinami bohatými na všechny důležité látky, vynechávat sladké a uzené potraviny a hýbat se každý den. Tento princip je podobný i u dětí, ale je nutné se tomu podívat na zoubek, protože dítě má jinou tělesnou skladbu, rychle se vyvíjí jak po fyzické, tak po duševní stránce a je tedy nutné stravu náležitě přizpůsobit.

 

Věk dítěte hraje klíčovou roli, protože každá věková kategorie potřebuje jiné množství energie denně. Orientační přehled denního nutričního příjmu najdete například zde.

 

Z čeho by se měla skládat dětská strava?

 

 mléčné výrobkyPro malé děti jsou velice důležité mléčné výrobky. Obsahují vápník, který hraje stěžejní roli při tvorbě zubů, kostí a přispívá k celkovému zdravému růstu dítěte. Vyhýbejte se odtučněným výrobkům. Mléčný tuk je zdrojem kvalitních mastných kyselin. Místo tavených sýrů raději použijte čerstvé a do jídelníčku zařaďte i kysané mléčné výrobky. Ty podporují růst probiotických mikroorganismů, funkci střev a zároveň usnadňují trávení.

 

vlákninaDalší významnou složkou potravy je vláknina. Ta se vyskytuje v ovoci, zelenině, luštěninách, či celozrnném pečivu. Dodává tělu energii a přispívá ke správné funkci střev. Pozor! U dětí je nutné dodržovat maximální denní dávky vlákniny, protože nemají schopnost vstřebat jí tolik, kolik dospělí (článek o vláknině u dospělých). Mohlo by dojít k nepříjemným zácpám a bolestem břicha. Doporučené množství vlákniny je u dospělých 30 gramů, u dětí to je věk + 5 gramů.

 

 

masoTaké nesmíme zapomenout na zdroj bílkovin, minerálních látek a vitamínů – maso. Ačkoli je to velice diskutované téma, musím podotknout, že pro malé děti není vegetariánství ideální variantou. Lidské tělo si neumí samo vyrobit esenciální aminokyseliny, a tak je přijímá již „hotové“ v podobě masa. Dobrým zdrojem bílkovin jsou i různé druhy luštěnin či ořechů. Ty je dobré doplnit pro lepší a vyváženost a pestrost. Mezi vhodné druhy masa patří kuřecí, hovězí či telecí. Nesmíme zapomenout na ryby, které do svých jídelníčků často neřadí ani dospělí.

 

losos, ryby, zdravá výživa, pomelo zdravotní poradenstvíPokud se vaše dítě hodně pohybuje, bude potřebovat více energie než dítě, které sedí u počítače (či knihy). Výborným zdrojem energie jsou tuky, jejichž podíl v jídelníčku by měl být 30-40 %. Ideálním zdrojem tuků jsou: rostlinné oleje, máslo, kvalitní mléčné výrobky, ořechy či rybí oleje. Velmi nevhodné jsou různé cukrovinky s polevou, sušenky, nebo uzeniny. (O škodlivosti cukru si můžete přečíst ve článku Co se děje v těle po snězení cukru nebo Jak cukr poškozuje zuby.)

 

Na co si dát pozor?

 

Sůl je dobrý pán, ale zlý sluha. To platí jak pro dospělé, tak zejména pro děti. Denní doporučené množství soli (podle Světové zdravotnické organizace) pro dospělého člověka je 5 gramů, z čehož jsou 4 gramy (někdy mnohem více) již v zakoupených potravinách. V České republice je ale konzumace soli až 3x větší, což jde ruku v ruce s různými kardiovaskulárními onemocněními a vysokým tlakem. Sůl navíc zadržuje vodu v organismu, což způsobuje nadměrnou zátěž pro ledviny. (Přečtěte si více ve článku O kuchyňské soli.) To je problém zejména u malých dětí, protože ještě nemají ledviny zcela vyvinuté. Kojenci by neměli přijímat sůl vůbec. S narůstajícím věkem se denní doporučená dávka zvyšuje, ale přesto by se měla sůl v dětském jídelníčku omezit. V předškolním věku se doporučuje nepřesáhnout hranici 3 gramů. Nevytvářejte svému dítěti závislost již v dětství, vždyť dobré jídlo se dá ochutit i jinak (např. bylinkami, kořením bez přidané soli, ovocnými šťávami…).

 

dítě pije voduVoda je pokladem lidstva, který přispívá ke správnému fungování lidského organismu. Měla by se objevit v každém zdravém jídelníčku, a to nejen u dětí. Během dne tělo ztratí 1,8 až 2,6 litrů vody, přičemž velkou roli hraje fyzická aktivita a okolní teplota. Spolu s vodou tělo přichází o důležité minerály a je tedy nutné dostat vodu do organismu zpět. Zejména u dětí je důležité sledovat denní přísun tekutin a jejich druh. Nezapomeňte, že není tekutina jako tekutina. Děti by neměly pít slazené nápoje, silné čaje, kávu, energetické nápoje ani perlivé vody. Ideální je čistá, nezávadná voda z kohoutku či kupovaná neperlivá stolní voda. Možné je kombinovat vodu s kvalitními neslazenými ovocnými šťávami, které je nutné zředit vodou.

  

Spočítejte si, kolik by vaše dítě mělo denně vypít vody

 

Váha (kg) x 0,035 = minimální denní potřeba tekutin (v litrech)*

* V případě teplého počasí nebo při zvýšené fyzické aktivitě se toto množství zvyšuje.

 

 

Zdraví hrou!

 

Jedna věc je teorie, ale jak své dítě motivovat a přimět k zdravému životnímu stylu? Jak už jsem psala na začátku, vše začíná v rodině. Jde o týmovou spolupráci a tímto stylem se dá uchopit celá výchova k zdravému stravování. Níže nabízím několik tipů, které můžete aplikovat i vy!

 

  • holčička maže housku máslemNechte si pomáhat, aby dítě vědělo, kde má jaká věc v kuchyni/jídelně své místo.
  • Zapojte své dítě do přípravy jídel.
  • Vymyslete potravinový kvíz, ptejte se, hádejte, učte se (můžete si stáhnout kvíz Najdi jídlo, přiřazování Stíny jídlo, Stíny zelenina nebo aktivitu Živočišné produkty
  • Během adventu využijte tvořivý adventní kalendář bez sladkostí – Nesladkář.
  • Podpořte dětskou kreativitu, malujte, ochutnávejte a poznávejte potraviny.
  • Vyzkoušejte deskové hry zaměřené na zdravou výživu.
  • Společně nakreslete nákupní seznam a pak podle něj nakupte.

 

 

Pokud máte nějaké dotazy či podněty k diskusi, neváhejte mě kontaktovat!

nesladkar lepeni kravy z kalendare do leporela

V dětech je nutné pěstovat lásku k umění a tvorbě, nejlépe dobrou motivací

Matka a dcera společně kreslí a vybarvují nesladkářDítě se s uměním, výtvarnou tvorbou a vyjadřováním pomocí kresby setkává již v útlém dětství. První pokusy o vyjádření se, přichází v podobě otisků na okna a nábytek. Dítě je nadšené a začíná si uvědomovat, že zanechalo trvalou stopu. Stejně jako se vyvíjí řeč, tak se vyvíjí i grafomotorika. Pokud dochází k plynulému vývoji dítěte, získává i schopnosti tvorby adekvátně k věku. 

Některé děti kreslení a výtvarné práce baví více, jiné potřebují trochu motivovat. Také se může stát, že ztratí o tvorbu zájem v průběhu předškolního věku, ačkoli předtím nebylo dne, kdy by se netvořilo. Děti jsou přelétavé, vztahovačné, neunesou kritiku a neví, jak se vyrovnat s prohrou. Od toho jsou tu především rodiče a učitelé ve školce, aby jim na této cestě pomohli.

 

Výtvarná tvorba formuje osobnost

obrázek sluníčka nakreslený dítětemVýtvarná tvorba je velmi důležitá. Potomek se tak jejím prostřednictvím seznamuje s okolím, rozvíjí kreativitu a fantazii, připravuje se na další cíle (psaní a čtení) a lépe se začleňuje do okolí. Kreslení také pomáhá dítěti se vyjádřit. Někdy nemá tolik slovní zásoby, aby přesně řeklo, co má na srdci. Ale naopak dokáže svým výkresem obdarovat toho, koho má rád. 

Zpočátku se na papírech objevují čáranice a neurčité vybarvené plochy a kruhy. To jsou první pokusy. Dítě je nutné povzbuzovat a motivovat v další činnosti. Pak totiž svou dovednost rozvíjí a začne kreslit ovály a později určité věci. Ty, které jsou mu blízké. Sousedův pes, maminka, kytka na stole či mladší sestřička s panenkou v ruce. Důležité je zmínit, že malý človíček kreslí jen to, co považuje za důležité. Často jde tedy o velmi zjednodušenou karikaturu a obrys. Detaily doplní až později.

 

Chuť kreslit lze navodit pomocí hry

Především malé děti předškolního věku je nutné skutečně velmi motivovat. Hlavně je k ničemu nenutit. Kresba a malba jsou spontánním vyjádřením. Měly by vycházet z vlastního nápadu. Proto je třeba dítěti poskytnout volný přístup k papíru a výtvarným prostředkům. Malé děťátko jde většinou tvořit z vlastního popudu. Můžete mu to nabídnout, přivést ho k tomu pomocí hry, pohádky či říkanky. Možností je spoustu. Ale určitě nelpět na přesných pravidlech, postupech a neporovnávat s jinými. Psychologové radí, najít ve výtvoru  něco hezkého a to pochválit. Třeba jednou oceníte krásně vybarvenou kytičku a jindy smějícího se zajíčka. Vhodné je výkresy schovávat. To velmi pozvedne dětské sebevědomí. 

Vybarvování krávy z kalendáře a její příprava na nalepení do leporela na farmu - adventní Nesladkář farmaMotivované dítě tedy rádo kreslí, rozvíjí se, je interaktivní k okolí a celkově se zlepšuje. Společná práce zlepšuje vztahy s blízkými a pedagogem a chlapec či dívka si tvoří vlastní osobnost. Výtvarný projev se totiž odráží i na zevnějšku. Dítě, které rádo tvoří má i lépe vyplněn svůj volný čas. Místo koukání na televizi třeba maluje louku nebo s maminkou denně usedá k delšímu projektu. Výraz a schopnost vyjádřit se, jsou u motivovaného malého človíčka mnohonásobně lepší než u toho, kdo za celý týden nenakreslí ani srdíčko.

 

Pravidelně kreslit a vybarvovat můžete i s pomocí Nesladkáře – po celý rok s Odpočítávadlem LES, během adventu s adventním kalendářem FARMA či BETLÉM. Další možnosti k tvorbě najdete v Lesních omalovánkách (ke stažení zdarma) nebo ve Vánočním pracovním sešitě (zdarma k 2 objednaným Nesladkářům).